Bidra med din berättelse

Hemtjänst kom till mor och sa ”hej lilla gumman”. Jag heter Marianne sa mor.

Hemtjänst pratar ofta över huvudet på den som det gäller. Och pratar med den som är bredvid. Det gäller även i butiker och sitter den som ska handla i rullstol är det ännu värre.

Var på min sista mammografi (74 år) och frågade varför kallelsen nu skulle upphöra när risken för bröstcancer ökar. Fick till svar: ”Efter 74 är de så skröpliga att de har svårt att ta sig hit.”

Att som äldre inte bli tagen på allvar när man är på vårdcentralen eller bli kallad ”lilla gumman” av personal inom äldrevården är tyvärr ganska vanligt. Likaså kan man känna sig dum och förminskad när man lämnar in bilen på bilverkstaden eller ska köpa en ny mobiltelefon. Du blir förbisedd när nya förtroendeuppdrag ska delas ut, till förmån för någon yngre.

Ja, det finns många fler exempel på hur flertalet upplevt ålderism i sin vardag, både medvetet och omedvetet.

Vi vill höra din berättelse

Just exempel och berättelser på hur du upplevt ålderism är vi intresserade av att ta del av i syfte att belysa ämnet och för att visa på hur vanligt det är i vårt samhälle. Din berättelse kommer vid publicering vara helt anonymiserad.

Hjälp oss att lyfta ämnet genom att bidra med din berättelse.

Du gör det enklast genom att fylla i nedan formulär. Du kan vara anonym, använda en pseudonym eller använda ditt riktiga namn. Valet är ditt. Din berättelse är viktig för oss.

Din berättelse – axplock från vad vi mottagit

Hörde just två damer som satt på ett fik i Stockholm och pratade om hur de tänkte om det skulle gå så långt att de skulle behöva hjälp för att de blivit sjuka och krassliga, så sade den ena damen med emfas – ”ja när jag börjar känna mig så dålig att jag inte klarar mig längre – då säljer jag och flyttar från Stockholm i god tid. Det jag hör och ser om hur äldreomsorgen fungerar i Stockholm är skrämmande – det kommer en massa människor, och jag menar många som varken kan prata svenska, gå och handla eller laga mat. På köpet blir man behandlad som en tiggare när man ber om hjälp – det är riktigt förnedrande.


Jag bad att få se menyn på en restaurang. Jag blev visad en QR-kod och sade då lite skämtsamt,att jag är nog fel generation. Servitrisens sade hur jag skulle göra och hade en lång utläggning om klimatkrisen och hur de bekämpade den. Efte en stund kom hon tillbaka och jag hade ännu inte fått fram menyn. Hon hade åter en lång utläggning om klimatkrisen men fick efter en del svårigheter fram menyn med imin telefon. Då sade jag att jag måste förstora texten eftersom den var för liten för min syn. Då verkade hon ge upp och hämtade en pappersmeny. Det kan tilläggas att hon skickade en annan att ta upp vår beställning. Hon vågade väl inte komma tillbaka till oss två äldre damer.


Nyligen passerat 65 och blev efter en stomioperation placerad till rehab på en demensavdelning. Det blev en chockartad upplevelse bland patienter som inte visste hur man sköter sitt toalettbesök, som irrade runt i andras rum, som inte förstod och ibland blev triggade av personalen.
Värdigare förståelse och bemötande behövs oavsett ålder. Personalen behöver bättre utbildning, många är lågpresterande p g a språkproblem och dåliga kunskapsnivåer. Tror inte att någon vill oss något ont. Med ömhet och respekt sänder jag mina tankar till alla berörda.